Međunarodna muzikološka konferencija Cromuscodex70 i europski kontekst
Pod pokroviteljstvom Razreda za glazbenu umjetnost i muzikologiju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu je u virtualnom obliku (zoom platforma) u subotu, 4. prosinca 2021. s početkom u 10.30 sati održana međunarodna muzikološka konferencija Cromuscodex70 i europski kontekst. Riječ je o završnoj konferenciji interdisciplinarnog projekta IP 6619 HRZZ-a i HAZU: Hrvatski glazbeni i liturgijski kodeksi srednjega vijeka: Interdisciplinarna obrada voditeljice prof. dr. Hane Breko Kustura, članice suradnice HAZU. Pozdravnu riječ svim sudionicima konferencije, u ime Razreda za glazbenu umjetnost i muzikologiju HAZU, održala je akademkinja Koraljka Kos, naglasivši važnost i metodološku ispravnost ovako interdisciplinarno i međunarodno postavljenog istraživanja glazbenih izvora hrvatskih regija u srednjemu vijeku. Pri tom je čestitala sudionicima konferencije pohvalivši međusobne međunarodne znanstvene suradnje koje je projekt iznjedrio u protekle četiri godine.
Konferencija je predstavila relevantne rezultate znanstvenog istraživanja izvora za glazbu povijesnih hrvatskih zemalja u srednjemu vijeku, s poglavitim fokusom na kontekstualizaciju projekta u usporedbi sa sličnim istraživanjima europskih i američkih muzikologa medievista. Osim voditeljice projekta Hane Breko Kustura, izlaganja su održali prof. dr. Thomas Forrest Kelly, sa Sveučilišta Harvard. jedan od najvećih autoriteta za glazbu srednjega vijeka u svijetu. On je govorio o odnosu periferija- centar u glazbi srednjega vijeka naglasivši upravo važnost dalmatinskih glazbenih izvora u pogledu shvaćanja partikularnosti beneventanskoga pjevanja juga Italije. Prof. dr. Andreas Haug sa Sveučilišta Julius-Maxilimilan iz Würzburga, voditelj projekta digitalne obrade srednjovjekovnih glazbenih kodeksa Corpus monodicum predstavio je suradnju s hrvatskim projektom Cromuscodex70 na primjernu digitalne obrade sekvencijara kodeksa iz 15 stoljeća koji je pohranjen u Arhivu HAZU, kao gradual III. d. 182, a koji se odnosi na rukopis iz vremena Oswalda Thuza. Predstavio je način obrade njegovih napjeva uz pomoć programa umjetne inteligencijeMonoDi plus 2.0, zajedno s kolegom Alexanderom Harteltom. Na konferenciji je kao pozvani gost predavač sudjelovao i svjetski poznati interpret rane glazbe, katalonski bariton i dirigent, prof. Josep Cabré (Konzervatorij u Perpignanu i San Sebastian). On je sa suradnikom, zagrebačkim mladim muzikologom i čembalistom Darijem Poljakom i renomiranom muzikologinjom i pjevačicom Katarinom Livljanić predstavio program Dalmatinsko zrcalo koji će predstavljati novu interpretaciju repertoara rane glazbe istočne obale Jadrana. Ostali su sudionici skupa bili suradnici projekta CROMUSCODEX70: dr.sc. Marijana Horvat, dr.sc. Rozana Vojvoda i dr. sc. fra Domagoj Volarević koji su svaki u svojemu području (lingvistika, liturgika i povijest umjetnosti) predstavili recentna istraživanja, proistekla iz suradnje s projektom IP 6619.
Voditeljica projekta Hana Breko Kustura naposljetku je sumirala i pokazala najvažnija otkrića nepoznatih glazbenih rukopisa, istaknula gotovo detektivska traganja za izgubljenim i ponovno pronađenim glazbenim rukopisima s napjevima gregorijanskoga pjevanja te zahvalila sudionicima konferencije, davši poseban naglasak novim smjernicama budućih međunarodnih i interdisciplinarnih suradnji, poglavito onom sa Sveučilištem Julius-Maximilian, Instituta za muzikološka istraživanja u Wuerzburgu.